Çukurova Üniversitesi (ÇÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Öğretim Görevlisi Can Kızgındemir tarafından “Editoryal Tasarımın Gelişimi ve Mobil Uygulamaları” konulu konferans verildi.
Dijital çağda editoryal tasarımın yeni bir boyut kazandığına
dikkat çeken Kızgındemir, dijital yayıncılığın geldiği son noktayı,
yazılım üreticilerinin geliştirdiği yeni uygulamaları anlattı.
ÇÜ İlahiyat Fakültesi Konferans Salonu’nda düzenlenen etkinliğe
Güzel Sanatlar Fakültesi’nden öğretim üyeleri, öğrenciler ile iş
dünyasının birçok temsilcisi katıldı. İlgin yoğun olduğu
konferansta Kızgındemir, Apple’ın geliştirdiği ve 2010 yılında
Steve Jobs tarafından dünyaya tanıtılan iPad isimli mobil tabletin
ve sonrasında geliştirilen diğer tabletlerin, editoryal tasarımı ve
gazete-dergi yayıncılığını bambaşka bir boyuta taşıdığını
belirtti.
Tablet teknolojisinin yaygınlaşması ve buna bağlı değişen
okuyucu alışkanlıkları hakkında da bilgi veren Kızgındemir, tablet
ve akıllı telefonların masaüstü cihazlardan farklı ekran
çözünürlüğüne sahip olması ve hem yatay hem de dikey şekilde
okunabilmesinin, gazete ve dergiler açısından bu yeni mecraya
geçişte ilk başlarda sancılı bir süreç oluşturduğunu söyledi.
Konuşmasında dijital yayıncılığın geldiği son noktayı, yazılım
üreticilerinin geliştirdiği yeni uygulamaları anlatarak
değerlendiren Kızgındemir konuşmasını şöyle
sürdürdü:
Adobe firması, masaüstü yayıncıların sıklıkla kullandığı yazılım
olan Adobe InDesign’in Nisan 2011’de yayınladığı sürümü olan CS 5.5
versiyonuna mobil mecrada yayın üretebilmeye izin veren Digital
Puplishing Suite’i ekledi. Kısaca DPS olarak da bilinen bu yeni
eklenti, InDesign yazılımının artık sadece matbaaya değil, tablet
formatına uygun yayın göndermesine de imkan tanıyor. Günümüzde,
dijital dergiler folio olarak Adobe’nin bulut sistemine yüklenip,
oradan tablet üreticilerinin mobil mağazalarındaki gazete
standartlarında yerini alıyor.
Özellikle, haber veya habere bağlı verilerin görselleşmesinde
DPS’in getirdiği ses, video, kullanıcı etkileşimli animasyonlar,
kayan yazı alanları, panoramik fotoğraflar, buton özellikleri,
sosyal medya ve web desteği, editoryal tasarımın da oyun alanını
çok büyük bir şekilde geliştirdi. Artık okuyucular kendilerine
hazır olarak sunulan veri grafiklerini sadece okumakla kalmıyor
onları kullanıp, yönetebiliyorlar ve bununla beraber eskiden adına
"okur" veya "okuyucu" dediğimiz bu kitle, yeni çağda artık
"kullanıcı" adını aldı
Öğr. Görevlisi Can Kızgındemir, DPS eklentisini kullanarak geliştirdiği dijital dergi örneğini de detaylı olarak öğrencilerle paylaştı. (İHA)