Egeran Galeri, yeni sezonu 5 Eylül’de güncel sanatçı Işıl Eğrikavuk’un ‘Ters Köşe’ başlıklı sergisiyle açıyor. Geçen yıl Türkiye ’nin ilk güncel sanat ödülü Full Art Prize’ı kazanan Eğrikavuk, mayıs sonunda patlak veren hükümet karşıtı gösterilerden etkilenerek tasarladığı yeni video yerleştirmesi ‘Ters Köşe’yi İstanbul ’daki süratli ve kontrol dışı kentsel dönüşümü sorgulayan geçmiş eserlerinin üzerine temellendiriyor.
‘Ters Köşe’ başlığını, kaleci bir tarafı korurken topun diğer taraftan gelmesiyle onu aldatarak yapılan beklenmedik bir şuta referans veren bir futbol teriminden alıyor. ‘Ters Köşe’de ‘Gezi’ başlığı altında birleşen İstanbullu futbol kulüpleri demokrasi adına hep birlikte yürüyerek bu popüler sporu ulusal birliğin ve işbirliğinin sembolü haline getiriyor. Radikal okurlarının ‘Güncel Sanat Kafası’ köşesinden de hatırlayacağı Eğrikavuk, ‘Ters Köşe’de kamusal alan kullanımının ve halkın kültür politikalarına katılımının önemini vurgulayan Gezi Parkı hareketini bir metafora dönüştürüyor.
Yerleştirme futbol stadını andıran bir ortamda sunulan bir video projeksiyonundan oluşuyor. Tribünlerden videoyu izleyen seyirciler, genel hatlarıyla 1990’ların sonunda yarışmacıların ödül kazanmak için penaltı vuruşları yaptığı ‘Gol Şov’ adlı bir yarışma programının katılımcısının hikâyesini dinliyor. Katılımcımız, üniversitede aldığı arkeoloji eğitiminin ardından arkeolog olmayı ummuş bir erkek. İş bulamayınca polis memurluğuna başlayan katılımcı, Gezi protestolarında kendini istemeden de olsa ön sıralarda buluyor. Öyküsünü anlatırken otorite, vazife, medya temsili üzerine şaşırtıcı düşünceler oluşturacak şekilde gerçekle kurgu birbirine karışıyor.
13. İstanbul Bienali’yle eşzamanlı açılacak ‘Ters Köşe’, 5 Ekim’e kadar sürecek.
Radikal