Çorlulu gazeteciler ünlü foto muhabiri konuk etti

Deneyimli foto muhabir Çorlu Gazeteciler Derneği tarafından düzenlenen seminerde konuştu.

Çorlu Gazeteciler Derneği tarafından düzenlenen eğitim günleri kapsamında ünlü foto muhabiri Abdurrahman Antakyalı Çorlu`ya gelerek, ‘Bir haberi Fotoğraflamak’ konulu eğitim seminerine katıldı ve deneyimlerini Çorlu`daki gazeteciler ve fotoğraf meraklıları ile paylaştı. Yaklaşık 50 kişinin katıldığı seminer 3 saati aşkın süre devam etti. 



Abdurrahman Antakyalı Bir Haberi Fotoğraflamak konulu eğitim seminerinde katılımcılara, haber fotoğrafçılığını diğer fotoğraf türlerinden ayıran özellikler, gazetecilerin göreve gitmeden önce, görev sırasında ve yayın aşamasında dikkat edeceği noktalar, fotoğraf seçiminde göz önünde bulundurulması gereken kriterler, haber fotoğrafçılığında yaratıcı fotoğraf tekniklerinin kullanımı ve arşivin önemi konularında bilgiler aktardı. 



Türkiye’de Ağırlıklı Olarak Yapılan Haber Fotoğrafçılığıdır



Fotoğrafta beni çok çok mutlu eden olay bir türlü ustalık mertebesine ulaşamıyorsunuz diyen Antakyalı: “Yeni yeni şeyler öğreniyorsunuz. 25 yıldır yaklaşık olarak bu işin içerisindeyim. Bu süre içerisinde daha genç arkadaşların çektiği kontra fotoğrafları görünce nasıl yani diyorsunuz. 25 yılda nelerde eksik kaldığınızı genç bir arkadaşınızın fotoğrafına bakınca görebiliyorsunuz. Yaptığımız iş bizim haber fotoğrafçılığı, foto muhabirliği, basın fotoğrafçılığı bunların hepsi aynı kavram gibi geliyor ama ayrıştıkları noktalar var. Türkiye`de ağırlıklı olarak yapılan haber fotoğrafçılığıdır” dedi.



Çorlu`da Canlı, Diri Bir Gazetecilik Yapılıyor



Antakyalı: “Burada ilk izlenimim, Çorlu`da canlı, diri bir gazetecilik yapıldığı oldu. Foto muhabiri çok geziyor niye orada olmayanların gözü, çünkü foto muhabiri orada olmayanların gözü, yani okur gözünü emanet etmiş bu kişiler bunlar gidiyor olayı belgeliyor, belgelediklerinde de kamuoyuna orada neler olduğunu anlatıyor. Bu anlatımın insanın egosunu şişiren bir özelliği de var. Benim gözümden görüyorlar, düşüncesine kendisini kaptıran emin olun bir şey olamıyor. Şu sorumlulukla yaklaşan, benim gözümden yaklaşmalıyım ve her şeyi doğru anlatmayalım diyenler, bu şekilde çalışan arkadaşlarımızı, 25 yıllık görev süremde tanık olduklarımızı saygın yerlerde görüyor ve isimlerini anıyoruz” diye konuştu. 



Gözüyle Görmeyene Sizin Gözünüzden Bilgiler Veriyorsunuz



Haber fotoğrafçılığı konusunda bilgiler de veren Abdurrahman Antakyalı: “Muhabir kelimelerle yazıyor, biz fotoğraflarla, görsellerle insanlara olayı anlatıyoruz. İnsanlar gözümle görsem inanmam derler biz işte gözünle göreceğin buydu diyerek önüne getiriyoruz. Gözüyle görmeyene, sizin gözünüzden getirdiğiniz bilgileri vermek için olayı çok iyi anlamanız ve hiçbir tereddüde mahal vermeden getirmeniz gerekiyor.  Foto muhabirleri, muhabirlerden farklı olarak ekipmanla çalışıyorlar içinde hem fotoğraf kısmı var hem muhabirlik kısmı var ikisini iyi özümsediğimiz anda bunları iyi kaynaştırdığımız anda başarıya ulaşabiliyoruz. Kimisini görüyorum fotoğraf anlamında çok iyi fotoğrafçı teknik anlamda ama iki satır yazıyı oluşturamıyor altına. Kimi arkadaşlarımız var çok iyi haberci misyonu var iyi yapıyor işini ama çektikleri fotoğrafları haber mantığıyla içinde her şey olsun mantığı ile çektikleri için konuyu çok çok dağıtıyor, konunun dışına çıkıyor, çektikleri fotoğraflarda odaklanamıyoruz” şeklinde konuştu. 



Haber Fotoğrafının Değerini Belirleyen Ölçütler



Herkesin fotoğraf çektiğini ancak bir haber fotoğrafını belirleyen ölçütlerin neler olduğunu da aktaran Abdurrahman Antakyalı: “Neye göre haber fotoğrafı oluyor, diğer fotoğraflardan ayıran ne oluyor. Medya kuruluşları ya da kamuoyu için haber fotoğrafı hangisi oluyor. Haber fotoğrafının değerini belirleyen ölçütler, etki, yakınlık, zamanındalık, şöhret, sıra dışılık, çatışma, duygu olarak sıralanıyor” dedi.  



Etkisi Yüksek Olaylar Gazetelerine Manşetindedir



Antakyalı konuşmasını şöyle sürdürdü: “Etkisi büyük olaylarda bir takım davranış şekillerimiz var, olması gereken. Bunlardan bir tanesi gazeteler, medya kuruluşları bu olaya büyük bütçe ayırırlar, birden fazla muhabiri oraya gönderirler. Gazetecilik anlamında çok heyecan verici işlerdir bunlar. Bizim en büyük lüksümüz, çalıştığımız dönem içerisinde hep şunu söylerim, hem fotoğraf çekiyorum, üzerine para verdiler ve tarihi bana bire bir izlettiler. Her şeye tanık yaptılar beni. Bu tarz olaylara da daha fazla ilgili gittik, duygu birikimi oldu. Hepsini elimizden geldiğince izlemeye gayret ettik. Etkisi yüksek olaylar gazetelerin manşet yerindedir. Üst tarafındadır, katlandığı zaman oraya girecektir o haber ya da o fotoğraf. Orada daha ciddi bir sorumlulukla elimizden geldiğince hareket etmeye çalışırız. Burada kendi bilgi birikimimizin dışında antenlerin sürekli açık olması lazım. Gelişmeleri çok çok iyi duyup öğrenmemiz gerekiyor, nerede ne oluyor, ne bitiyor. İşin muhabirlik kısmı bu tarz olaylarda, birazcık daha etkisi yüksek olaylarda ön plana çıkıyor.”



Hızlı Refleks Veren Muhabirden Değerli Bir Şey Yok



Habere giderken son anda gitmek değil, zaman ayırıp önceden bilgi toplayarak gitmek gerekiyor diyen Antakyalı: “İnternet medyasının da devreye girmesiyle hızlı refleks veren muhabir, foto muhabirinden değerli başka bir şey yok.  Ben yeni yetişen gençlere güveniyorum. Sorguluyor, araştırıyor, öğrenmeye çalışıyorlar. Tüm bunları yaparken hız da çok çok önemli” dedi. 



Yereldeki Arkadaşlara Çok İş Yaptırıyorlar



Abdurrahman Antakyalı ayrıca: “Yereldeki arkadaşlara o kadar çok iş yaptırıyorlar ki, hepsini yaptırınca biri eksik kalıyor. Her şey planlama ve çok çabuk karar almayı gerektiriyor. 

Foto muhabirleri, fotoğrafını çekecekleri Cumhurbaşkanı ya da Başbakanın hangi eliyle halkı selamladıklarını, arabaya nasıl bindiklerini bilirler, ona göre pozisyon alırlar. Foto muhabiri bunların hepsini bilir” diye konuştu. 



Hepimiz Medya Patronuyuz



Editörün fotoğraf seçerken estetik, teknik ve içeriğe dikkat ettiğini de sözlerine ekleyen Abdurrahman Antakyalı: “Habere uygunluk, anlatımda canlılık ve etik değerleri de göz önünde bulundurur.  Çok okuyan mı, çok gezen mi bilir diye sorulur ve sürekli tartışılır. Foto muhabirliğinde ise tartışmasız çok gezen çok çeker, çok gezen iyi çeker. Kendimize açı yaratmak için gezip, açı değiştirmemiz lazım. Muhabir için iki bacak lazım, bol bol dolaşacak. Haber eserdir, telif hakları yasasına göre haber eserdir.  Fotoğrafın nerede çekildiğini anlatabilmek için kent sembollerinin bulunmasına dikkat edin. 

Düzgün fotoğraf çekmek satranç gibidir. Planlama ve keşif çok önemli. Artık sosyal medya var, facebook sayfası var eğer bir çıkış noktası arıyorsak hepimiz medya patronuyuz. Herkes gazetecilerin ahlakını sorguluyor ama vatandaşın, yurttaş gazetecilerin ahlakını yerlerde sürünüyor. Işığı en iyi kullanan fotoğrafçı en iyi fotoğrafçılardandır. Kağıda yazı yazarken mürekkebi fazla verirseniz yazı dağılır, az verirseniz ise yazı okunmaz” şeklinde konuştu.



Bu eğitim seminerimizde bizleri yalnız bırakmayıp davetimize icabet eden basın mensubu ve fotoğrafsever arkadaşlarımıza katılımlarından dolayı teşekkür ediyorum” diyen Çorlu Gazeteciler Derneği Başkanı Levent Silistre ise: “Çorlu Gazeteciler Derneği olarak 2006 yılından itibaren faaliyet gösteriyoruz. Geçtiğimiz yıl yapılan kongre sonrası görev alan yeni yönetimimizle birlikte gazetecilerimizin eğitimine biraz daha ağırlık vermek istedik.Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü ile birlikte protokol imzalayarak,hızlı yazım kursları,temel fotoğrafçılık eğitimleri, yabancı dil kursları gibi eğitimlere kısa süre içerisinde başlayacağız. Bunlardan ilkini, Abdurrahman Antakyalı ile“Bir haberi fotoğraflamak” konulu seminerle gerçekleştiriyoruz. Bu yüzden Abdurrahman Antakyalı’ya verdiği katkı ve destekten dolayı, ayrıca tüm meslektaşlarım ve fotoğraf severlere de eğitimimize katıldıkları için teşekkür ediyorum” dedi. 



Programın sonunda Çorlu Gazeteciler Derneği tarafından düzenlenen eğitim seminerine katılanlara, katılım belgeleri verilirken, Çorlu Gazeteciler Derneği Başkanı Levent Silistre tarafından Abdurrahman Antakyalı`yateşekkür plaketi takdim edildi


Galatasaray, Kayseri'yi ezdi geçti Maximin, Mourinho'yu hayal kırıklığına uğrattı Wanda Nara Siyah Tangasıyla Meydan Okudu! Şakir Paşa Ailesi'ndeki yatak sahneleri alev aldı! Türkiye'nin en zeki illeri belli oldu! AFAD duyurdu: Muğla açıklarında deprem